25 juli; Peyrehorade → Saint Jean Pied du Port (70 - Reisverslag uit Peyrehorade, Frankrijk van Betsy en Peter Ebbers - Eskens - WaarBenJij.nu 25 juli; Peyrehorade → Saint Jean Pied du Port (70 - Reisverslag uit Peyrehorade, Frankrijk van Betsy en Peter Ebbers - Eskens - WaarBenJij.nu

25 juli; Peyrehorade → Saint Jean Pied du Port (70

Blijf op de hoogte en volg Betsy en Peter

25 Juli 2012 | Frankrijk, Peyrehorade

De eerste verjaardag van Nico, de broer van Peter, na zijn overlijden. Een extra reden om een kerk binnen te gaan om een kaarsje te branden.
De dag begon heel vroeg. We wilden de hitte van de dag vermijden door al om 7 uur (!!) te vertrekken. Dat ging niet helemaal goed, maar met 7.30 zaten we aardig in de richting en keken we elkaar trots aan, dat we het toch zomaar geflikt hadden. Na ruim een kilometer merkte Betsy, dat ze haar wielerhandschoenen niet aan had. Groot dilemma: moesten we de vroeg-op winst of de handschoenen als verloren beschouwen? We kozen voor het eerste. We reden terug naar ons B&B, maar daar lagen ze niet. Dubbel verlies? De geschiedenis heeft geleerd, dat Betsy niet zo gemakkelijk opgeeft, als ze iets verloren heeft. En ook in dit geval vond ze de handschoenen, die een vriendelijke vinder voor ons aan een schutting in de buurt van het B&B had opgehangen. Ook verder op de weg zat het niet altijd mee. Er stak zo maar een hond over, die nog net het achterwiel van Betsy raakte, gelukkig zonder gevolgen. Desondanks werden we overmoedig en dachten we dat we de weg ook wel zouden kunnen vinden zonder om de 5 minuten in ons boekje te kijken. Toen ontdekten we dat we 2 keer 3 kilometer extra moesten rijden om de steen te zien, die aangeeft waar alle pelgrimroutes uit het verleden bij elkaar kwamen (Zie foto), Bij deze steen waren 2 wandelaars hun middagmaal aan het nuttigen. Die zaten er in onze ogen niet helemaal fris bij: diverse tenen in het verband, maar ook zij waren net zoals wij aan het genieten!
Bij onze lunch kwamen we (weer) het gezin (vader, moeder, zoon en dochter) tegen die uit Den Haag komen en in Leiden op de Schelpenkade gewoond hebben. De 1e keer dat we hen zagen hadden ze een lekke band. Het was grappig om te zien hoe die gemaakt werd: de dochter pakte een stoel en ging onmiddellijk sms-en en vader mocht in zijn eentje proberen het onheil te verhelpen. Dochterlief is net geslaagd voor het gymnasium. Ze vertaalde vlot een gedicht dat achterop de menukaart stond. Ze gaat industrieel ontwerpen studeren in Delft.
Saint Jean Pied du Port is een echte toeristenstad voor pelgrims. Er is een overdaad aan hele goedkope overnachtingsplekken. Maken we geen gebruik van. Wij zitten bij een Engels echtpaar van wie de vrouw morgen geopereerd moet worden vanwege een vervelend gebroken been. We slapen in een hemelbed, waarin een staaf van bijenwas opgehangen is. Ter afschrikking van de beestjes? Het stinkt wel in ieder geval (vindt de helft van de 2 pelgrims). We zitten vlakbij het oude centrum, Bijzonder dat het oude centrum in zo’n goede staat bewaard is gebleven. Datzelfde geldt voor ons. De Pyreneeën komen steeds dichter bij en morgen wordt de 1e dag van de waarheid. We vinden het allebei heel mooi en indrukwekkend om nu niet in een auto, maar als kleine (weliswaar gemotoriseerde) fietser tussen de bergkolossen te mogen rijden.

• 25 Juli 2012 - 22:19

Maaike:

Dag lieverds,
    ben nog steeds erg trots op jullie doorzettingsvermogen!
    Heb nu weer een paar verslagen doorgelezen en de tranen rolden over m'n wangen van het lachen.. wat een avonturen! Het spookslot dat graag "hotel california" had willen zijn en het hilarisch verhaal van de ijsklontjes!
    Hier zijn we vrijwel klaar met de voorbereidingen van onze reis. Gelukkig zijn ook wij gewend klein te pakken en het past er dan ook allemaal met gemak in. Heb net als jullie nog het gevoel dat we de helft vermoedelijk niet nodig hebben maar ach we hebben de ruimte..
    We hebben een plek op de camping van Bas kunnen bemachtigen aan het Gardameer, in ieder geval voor de eerste dagen en dan gaan we door naar Umbrie. Ik heb er veel zin in!
    De tuin van jullie vandaag nog gedaan, heerlijk aalbessen gegeten met Finn en de kindjes van de buren (die dat al vaker hadden gedaan, zeiden ze ;-)
    Hebben jullie mijn mail van 22 juli nog ontvangen?
    Slaap lekker en maak er weer een mooie dag van morgen!
    Dikke kus, Maaike

• 25 Juli 2012 - 22:19

Maria:

Hallo lieve mensen,
    Vandaag heb ik weer het verslag kunnen lezen en hebben jullie er weer behoorlijk wat kilometers opzitten met Betsy's gevonden handschoenen!
    Nog dank voor het verslag van gisteren dat ik op een andere manier mocht lezen dan op de gebruikelijke.
    Morgen begint "de tocht der tochten"en wens jullie veel sterkte (zal niet nodig zijn met de inmiddels opgedane routine) maar vooral veel plezier.
    p.s. Vandaag heb ik jullie tuin voorzien van een flinke plens "slangwater" d.w.z. dat het weer hier ook fantastisch en warm is.
    Liefs, Maria.

• 26 Juli 2012 - 15:40

Vera:

Dag Betsy en Peter,
    Nu het hier ook heerlijk warm is kan ik de warmte bij jullie goed invoelen. Bij het lezen van de afdalingen kreeg ik angsthaas als ik ben voor dat soort avonturen de bibbers. Jullie begrijpen dat ik met ontzag het verslag gelezen heb.
    Liefs
    Vera

• 27 Juli 2012 - 15:31

Hanneke:

lieve doorzetters
    met veel plezier lees ik jullie geestige verslagen, een cursus verhalen schrijven hebben jullie duidelijk niet meer nodig
    ik bewonder jullie kracht om door te gaan, Besy je bent in top conditie !!!!!!!!!!!
    ik was na een weekje fietsen
    langs de Oostzee en in Natuurparken al bek af
    ik bewonder jullie en geniet van afstand mee
    warme groet Hanneke