19 juli 2012; Dirac Aubeterre (48 km) - Reisverslag uit Aubeterre-sur-Dronne, Frankrijk van Betsy en Peter Ebbers - Eskens - WaarBenJij.nu 19 juli 2012; Dirac Aubeterre (48 km) - Reisverslag uit Aubeterre-sur-Dronne, Frankrijk van Betsy en Peter Ebbers - Eskens - WaarBenJij.nu

19 juli 2012; Dirac Aubeterre (48 km)

Door: betsypeter

Blijf op de hoogte en volg Betsy en Peter

19 Juli 2012 | Frankrijk, Aubeterre-sur-Dronne

De meer dan overdadige maaltijd van gisteren is er mogelijk de oorzaak van dat Betsy zich vandaag niet helemaal top voelt. En zo’n gevoel is niet handig, als je in een heuvelachtig gebied fietst. We zijn vroeg (=8.30) vertrokken en bij onze 1e stop besloten we om de handdoek in de ring te gooien. Om 12.00 lagen we uitgeteld in ons bed in al weer een mooi chambre d’hôtes aan het centrale plein van Aubeterre. Het B&B is gevestigd in het huis waar Ludovicus Trarieux geboren is. Hij heeft er voor gezorgd dat Frankrijk de 1e staat is, die (op het eind van de 19e eeuw) de rechten van de mens heeft geformuleerd en erkend. Dit document heeft als inspiratiebron gediend voor de universele verklaring van de rechten van de mens. Peter maakte de fout te vragen naar het verband met “vrijheid, gelijkheid en broederschap” van Napoleon. Een beetje verontwaardigd reageerde de B&B - dame hierop, dat dat de principes waren van de revolutie en dat Napoleon een potje had gemaakt van deze principes.
Zo’n korte fietsdag geeft mooi de gelegenheid om nog wat “foutjes” uit het verleden op te rakelen en om indien nodig vergiffenis te vragen. Als pelgrim krijg je die per kerende post heb ik begrepen.
Peter maakte een foute opmerking over de samengestelde familie. Heeft hij daar de heilige Anna en Elisabeth door elkaar gehaald! Misschien komt het, doordat Betsy in haar paspoort Elisabeth heet, waardoor Peter denkt dat de hele wereld uit Elisabeth bestaat.

• 19 Juli 2012 - 18:01

Annemarie:

Hopelijk gaat t morgen wat beter met jullie Niet zo'n goed weer zag ik?

En ik ben toch wel nieuwsgierig naar het beeld of t nu Anna of Elisabeth is.
    Enfin Elisabeth is ook familie dat is namelijk de nicht van Maria, dus ............t blijft familie.\
    Liefs

• 19 Juli 2012 - 19:32

Han:

Ik begrijp dát jullie erg genieten, gezien de vele hoera-opmerkingen, maar ik snap niet waaróm jullie genieten, gezien de feiten, zoals die in het verslag beschreven worden.
    Desalniettemin: een goede voortzetting van deze reis gewenst.

• 19 Juli 2012 - 23:25

Pieter:

Nog een andere Elisabeth bezoeken? Mijn nicht woont in Montcaret (68 km ten zuiden van waar jullie nu zijn), vragen naar La petite borie.